[ 아주 사소한 부분 부터 먼저 점검하고, 바로 알고 관리 하자 ]
최근 고장코드 [P1110] 가 발생하고.. 가속시에는 가끔 퍼벅거리고.. 아이들링 불안하고.. 어떨떄는 시동이
꺼질랑 말랑하고.. 차체에 진동 등 많은 부분에 신경 쓰이는 일이 발생..
일단.. 고장코드 P1110은 바이패스밸브[BPV] , 진공호스, 솔레노이드밸브 등 이상에서 오는 신호,
드물게 브레이크부스트이상으로 뜨기도 하지만 흔하진 않음..
먼저 진공호스를 순정 (내경 3.4mm) 을 대신해 실리콘호스 (내경 3mm)로 바꾼 것을 다시 내경 4mm로 바꿈
=> 압이 강할 때 내경 3mm로는 흡입력이 떨어져 밸브를 충분히 열어주지 못해서 역류할 수 있다는 내용을 확인.
4mm로 바꾸고 나서 퍼벅거리는 (역류로 인해 트로틀밸브에 영향을 끼쳤던 것으로 추정) 증상 없어짐.
=> 솔레노이드밸브는 아주 드물게 고장이 난다는 사실에도 불구하고 새것으로 바꿈.
=> 포지밸브는 사업소에 있는 (고열대응 검정 안된) 브레이크 구리스로 작업..
며칠 잘 타고 다니다가 똑 같은 고장코드가 뜹니다.. P1110 .. 포지밸브회사에서 추천한 구리스를 사용하지 않아
열에 의해 윤활 기능이 소진 된듯.. 아님.. 솔레노이드 밸브에 연결된 3mm 짜리 진공호스가 문제??
며칠 내로 새로 산 쿠퍼구리스로 다시 포지밸브에 작업하고 진공호스도 교환해 봐야겠습니다..
# 새로 알았던 사실이라서 글을 올려 봅니다..
1. 포지밸브 또는 하이퍼부스트 밸브 등 에프터마켓 제품은 주기적으로 적합한 (아주중요) 고열, 고압대응 구리스로
점검과 관리를 해줘야 된다는 사실..
2. 부스트 이상, 엔진진동, 아이들링 불안, 시동꺼짐, 가속시 퍼벅거리는 현상, 등등 아주 많은 문제들을 이 3가지
아주 간단한 부품의 문제로 인해 발생할 수 있다는 사실..
# 간단한 포지밸브 관리에 대해 회사 홈에서 다운 받은 내용을 올려 봅니다..
2 aftermarket BPVs. Forge and Hyperboost.
Now I have both and I tested both, and here is what I think of each one. Both work well and you could
buy either one. Both are much better then the BOSCH BPV.
Forge BPV:
Quality: The Forge valve is well made and in my case achieves air sealing simply through the fact that it is very
well machined. The pistion and spring are of high quality. For a SAAB you need to order the stiffer "RACE" spring.
Operation: After some testing I have identified the 2 grease types that work best. I recommend copper based
grease which after you apply it and drive a little creates a thin film and allows for excellent
piston mobility, also it will last a year (If you have a Ferrari dealer near by, ask for BPV copper grease and get a
few ounces). Grey brake grease also works but needs to be checked every 3 month.
Greasing: Apply the grease to the piston and BPV seals with your fingers. Apply just enough for the grease to do
its job, don't smudge the thing. Try to apply a layer that you feel but don't see all that much.
Hyperboost BPV:
Quality: This valve is a little less well machined, but through the use of one extra seal it works just as well.
The piston has a thin teflon coating which will make it supperior in cold weather. The spring and piston are
similar to the Forge valve. The extra seal will also reduce the likelyhood that you get a non air tight valve,
some Forge valves have this problem.
Operation: Like the Forge valve the Hyperboost valve works well. There are no real differences when both a
properly greased.
Greasing: The Mobil1 fat seems to be some red stuff which can't be found everywhere on this planet.
Here in Switzerland I can't find it. This valve needs a 6 month inspection interval and the correct grease...
So before you buy, make sure you can find the right grease.
Which one to buy?
Depending on the local availability of grease, if you can get Mobil1 grease get the Hyperboost valve, this valve
will also be better in cold weather due to the teflon coating. If the red Mobil1 grease stuff can't be found and
you can get high quality copper grease in your area... go with the Forge valve. KEEP your Bosch BPV along
with a set of plyers if you get the Forge valve in an area with cold winters, you might need it on a cold day.
* 구리스가 얼마나 중요 한지 .. 자기가 어떤 구리스를 구할 수 있는 지에 따라 밸브의 선택에 영향을 줄 정도인 것
같습니다.. 저는 구퍼 구리스를 (1100도 까지 견딤, 1년간 기능유효) 구했음..
* 순정 바이패스를 쓰는 분 중 위의 제가 느꼈던 문제가 있는 분은 바이패스 점검 부터 해보시는 게 좋을 듯 합니다..
보쉬 순정 바이패스밸브는 구리스 적용할 필요 없습니다 (니플방식,, 피스톤 방식이 아님). 단, 작은 니플이 잦은
사용으로 인해 망가지거나 제자리로 내려오지 못해 공기가 빠지는 경우가 있다고 합니다.. 또 작은 고무 오링이
열에 의한 경화로 인해 압축기능이 떨어져 공기가 샐 수 있다고 함.. 이 부분 특히 유의 하시면 좋을 것 같고..
튜닝 하신분은 차에 위와 같은 이상증세가 나오면 3개 부품.. 특히 BPV와 진공호스를 더욱 세밀하게
점검해 보세요..
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